در گوشهاي از سالن نمايشگاه بينالمللي خودروي ديترويت و زير پارچه بزرگ سفيدرنگ، خودرويي آماده رونمايي بود كه به نظر ميرسيد حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشد و البته اينچنين نيز شد.
خودروي مفهومي Cadillac XTS Platinum كه قرار است كمتر از 2 سال ديگر، خط توليد آن راهاندازي شود، يكي از خبرسازترين محصولات نسل جديد و فوقمدرن خودروهاي امروزي است كه غوغاي زيادي در ديترويت به راه انداخت تا آنجا كه آمارهاي ثبت شده نشان ميدهند يكي از 3خودروي پرتماشاچي اين نمايشگاه بينالمللي بوده است. شايد توجه به اين نكته نيز جالب باشد كه به گفته يكي از مديران ارشد كاديلاك Cadillac XTS Platinum در حقيقت نوعي خط و نشان براي ديگر شركتهاي رقيب بهشمار ميآيد.
Cadillac XTS Platinum خودرويي غولپيكر و البته باشكوه است كه ميتوان آن را نمونهاي بارز از باز شدن پاي مقوله تاثيرگذاري بصري در دنياي خودروها به حساب آورد. شايد همين چند نكته كافي باشد كه برروي چرم و جير صندلي و قسمتهاي مختلف خودرو با استفاده از پرتوهاي ليزرنمايي از طبيعت ديده ميشود؛ جايي كه تلفيق گلبرگها به گلهاي اركيده زيبا منجر شدهاند. خودروهايي كه دهههاي گذشته در كاديلاك توليد شدهاند، همواره ابعادي فراتر از خودروهاي رايج داشتهاند. اين مشخصه در Cadillac XTS Platinum نيز ديده ميشود، البته اين خودروي هيبريدي، تصوير واقعيت يافتهاي از كارتونهايي است كه در آنها دوشاخهاي از انتهاي خودرو به پريز برق منزل متصل شده است!
محصول پرسروصداي كاديلاك، موتوري 6سيلندري با ظرفيت 6/3 ليتر دارد. از آن گذشته سيستم هيبريدي نيز در اين خودرو نصب شده است كه ميتوان آن را از طريق پريز برق مخصوص شارژ كرد از آنجا كه Cadillac XTS Platinum قابليت حركت صرفا با استفاده از الكتريسيته را نيز دارد، ميتوان از آن به عنوان خودرويي مناسب در سفرهاي كوتاه درونشهري نيز استفاده كرد؛ البته شايد وقتي اين خودرو را در حال حركت ميبينيد، هرگز تصور نكنيد كه با الكتريسيته حركت ميكند.
مديران ارشد كاديلاك اين رويا را در سر ميپرورانند كه Cadillac XTS Platinum در ماههاي آتي به عنوان خودرويي مناسب براي استفادههاي روزمره وارد بسياري از كشورهاي جهان شود. به نظر ميرسد اين پيشنهادي سخاوتمندانه باشد، چون با نگاهي به قابليتها و عملكرد مربوط به آنها ميتوان گفت اين خودرو نهتنها دوستدار محيطزيست، بلكه از حيث مصرف سوخت دوستدار جيب صاحب خود نيز است. اين خودرو در ادامه طراحي و توليد خودروهاي سري پلاتينيوم كاديلاك و به سفارش جنرال موتورز رونمايي شده است. كاديلاك مدعي است Cadillac XTS Platinum همچون مقر فرماندهي شخصي است كه راننده آن احاطه كاملي بر محيط، جاده و البته سيستمهاي داخلي خودرو دارد.
امپراتوري تجهيزات الكترونيك
آنچه در Cadillac XTS Platinum بخوبي پيداست، توجه ويژه به استفاده از طيف گستردهاي از فناوريهاي نوين الكترونيكي است. اين فناوري از سيستمهاي سرگرمكننده گرفته تا مسيريابي و رد و بدل اطلاعات، نماي جالب توجهي به فضاي داخلي آن دادهاند و شايد حتي بتوان مدعي شد راننده آن همچون يك خلبان با انبوهي از سيستمهاي فوقمدرن سروكار دارد.
برايان نسبيت، مديرعامل شركت كاديلاك ميگويد: Cadillac XTS Platinum بيان ديگري از تلفيق فلسفه، علم و هنر است. رانندهاي كه در اين خودرو پشت فرمان مينشيند، عملا كمبودي كه براي يك رانندگي لذتبخش ميتوان متصور شد، احساس نميكند.
به عنوان مثال كليدهاي مخصوص تنظيم صداي پخشكننده موسيقي روي فرمان به گونهاي تعبيه شدهاند كه براحتي و تنها با حركت دادن انگشت شست دست راست و بدون آن كه نياز به برداشتن دست از روي فرمان باشد، تنظيم ميشوند. البته شايد تنها نقص خودرو اين باشد كه در همين قسمت به حال رانندگان چپ دستي كه بيشتر كارهاي روزمره حتي تنظيم صداي پخشكننده موسيقي را با دست چپ انجام ميدهند، فكري نشده است!
راننده در سرعتهاي بالا با انبوه زنگهاي هشداردهنده كنترل ميشود. افزايش تدريجي سرعت خودرو موجب روشن شدن چراغهاي قرمز و صورتي O-LED ميشود و اين يعني راننده مراقب باش!
جلوهای از هنر دستدوزی
در خودروهای مناسب استفادههای درونشهری كه در اصطلاح به آنها سدان (Sedan) گفته میشود، كمتر پیش میآید كه شاهد انبوهی از تزئینات لوكس داخلی باشیم؛ اما درخصوص سدانهای لوكس سنتی قضیه فرق میكند و Cadillac XTS Platinum از این قاعده مستثنا نیست. همچون دیگر خودروهای سری پلاتینیوم نظیرEscalade Platinum وDTS Platinum ، بخشهای مختلفی از فضای داخلی اتاق به صورت كاملا دستساز ارائه شدهاند. كارشناسان خبره كادیلاك، چرمدوزی صندلیها و جداره داخلی درها را با دوخت و دوز مخصوص و البته با دقت بالایی انجام دادهاند.
از آن گذشته وقتی در فضای داخلی خودرو قرار میگیرید، ممكن است تصور كنید درون یك فضاپیمای كوچك نشستهاید؛ جایی كه به جای استفاده از صفحات رایج نشاندهنده سرعت، دور موتور و دیگر مواردی كه پشت فرمان دیده میشود، از فناوری نمایشگرهای LED ارگانیكی كه از آنها به O-LED یاد میشود، بهره گرفته شده است. این صفحات در Cadillac XTS Platinum به جای صفحات نمایشگر قدیمی و قسمت پشت فرمان قرار گرفتهاند. درخشندگی خاص این نوع نمایشگرها موجب میشود، حتی در روز هم راننده اطلاعات بصری لحظه به لحظه خودرو را در قاب جذابی زیر نظر داشته باشد.
خداحافظی با انبوه دكمهها
شركتهای بزرگ خودروسازی برای اینكه از قافله رقابت تنگاتنگ با دیگر رقبا عقب نمانند، سعی میكنند امكانات بهروزتری را در خودروهای خود نصب كنند. استفاده از سیستم مسیریابی صفحه لمسی از جمله این امكانات پرطرفدار است. كادیلاك نیز با توجه به این رویكرد تلاش كرده است تا شمار قابل توجهی از دكمهها و سویچها را از طریق بهكارگیری صفحات لمسی از مدار خارج كند. كارشناسان، صفحه لمسی اصلی Cadillac XTS platinum را به «جبهه خاموش» تعبیر كردهاند؛ زیرا تا زمانی كه خودرو روشن نشده است، این صفحه خاموش و تاریك است؛ اما به محض استارت خوردن امپراتوری صفحه لمسی آن شروع به نفس كشیدن میكند و هیچگاه راننده را در اتخاذ تصمیمات منطقی تنها نمیگذارد. این صفحه لمسی را میتوان به عنوان قلب تبادل اطلاعات میان راننده و خودرو در نظر گرفت. از اینكه وضعیت هر 4 چرخ در آن به نمایش كشیده میشود تا سایر موارد، همگی نشاندهنده اهمیت این قسمت از فضای داخلی خودروست. البته سرنشینان قسمت عقب خودرو نیز مجموعهای از امكانات را برای سرگرم شدن و لذت بردن از نشستن در خودرو در اختیار دارند. دسترسی به برخی از امكانات ارتباطاتی و انتخابهای متنوع ارتباطاتی سرگرمی از جمله این موارد است. نكته جالب در این خصوص دو صفحه نمایشگری است كه به شكلی كاملا هنرمندانه در قسمت پشتی هریك از دو صندلی جلو جاسازی شدهاند. سرنشینان عقب میتوانند از طریق این دو صفحه نمایشگر لمسی نهتنها به طور لحظه به لحظه در جریان رانندگی و سرعت و وضعیت خودرو قرار گیرند؛ بلكه در صورت تمایل از همان صفحات برای تماشای دیویدی و لذت بردن از موسیقی استفاده كنند.
برایان نسبیت، مدیرعامل شركت كادیلاك میگوید: در Cadillac XTS platiuum حتی به فضای مورد نیاز برای راحتی پاها، زانوها و سر سرنشینان نیز توجه شده است. بدون شك منظور وی از این جمله این است كه هیچیك از سرنشینان برای نشستن در خودرو و جابهجا كردن خود محدودیت خاصی احساس نمیكنند.
خلق نقش و نگار با لیزر
باز هم خلاقیت و باز هم نقش فناوری. این بار صحبت از موتور یا سایر قسمتهای فنی خودرو نیست. سراغ روكش صندلی Cadillac XTS platinum و نقش و نگاری كه روی آنها دیده میشود میرویم. مهندسان كادیلاك پس از بررسی شیوههای مختلف به این نتیجه رسیدند كه استفاده از پرتوهای لیزری، بهترین روش برای ایجاد نقش و نگارهای مختلف روی چرم جیر به كار گرفته شده در قسمتهای مختلف داخل خودرو است.
آنها خوشسلیقگی خاصی نیز به خرج داده و با الهام گرفتن از طبیعت، لایههای زیبا و آراستهای از گلبرگهای كوچك و بزرگ را طراحی كرده و از تركیب آنها گل اركیده زیبایی ترسیم كردهاند. كرم روشن رنگ غالب چرم به كار گرفته شده در قسمتهای مختلف داخل Cadillac XTS Platinum است؛ اما برای كنسول كنار صندلی راننده از چرم جیری به رنگ شكلاتی استفاده شده تا تضاد رنگی ایجاد شده زیبایی درون خودرو را دوچندان كند.
قسمت جلویی و متصل با محل قرار گرفتن دنده نیز از جنس چوب مرغوب پولیشكاری شده است. این قسمت محل قرار گرفتن برخی دكمههای مرتبط با چراغهای درون و بیرون خودروست كه به دلیل قرار داشتن در برد حركتی دست راننده استفاده از آنها حقیقتا لذتبخش شده است.
فقط با یك نوع تایر سازگار است!
در طراحی Cadillac XTS Platinum تلاش شده است همچون قسمتهای داخلی، بخشهای خارجی خودرو نیز تا حد امكان منحصر به فرد باشد. در این خودرو از چرخهای 20 اینچی استفاده شده كه با تایرهای تولیدی شركت Bridgestone پوشیده میشود. نكته جالب توجه این است كه تایرهای این خودرو كاملا سفارشی است و صرفا برای Cadillac XTS Platinum طراحی و تولید شده است. البته این پایان ابتكارات فناورانه به كار گرفته شده در قسمت چرخ و تایرها نیست.
مهندسان كادیلاك از حسگرهای الكترونیكی در هر 4 چرخ استفاده كردهاند تا راننده آگاهی میلیثانیه به میلیثانیه از وضعیت جاده و تایرها داشته باشد. بدین ترتیب راننده میتواند بهترین تصمیمها درخصوص كنترل مسیر و حركت خودرو را در كمترین زمان ممكن اتخاذ كند. یكی از مشكلاتی كه رانندگان در حین رانندگی با آن روبهرو میشوند، به زمان دور زدن در سرعتهای بالا مربوط میشود.
در Cadillac XTS Platinum برای اجتناب از این مشكل از فناوری پیشرفتهای در هر چهارچرخ استفاده شده است كه به موجب آن، راننده میتواند خودرو را در هر شرایط آب و هوایی حتی زمانی كه سطح جاده خیس است، در پیچهای زاویهدار كنترل كند. از تایرها فاصله میگیریم و باز هم سری به سیستم شارژ خودرو میزنیم. نكته بارزی كه در اینجا به چشم میخورد، در Cadillac XTS Platinum امكان استفاده از دوشاخه برای شارژ باتری خودرو فراهم شده است. در نتیجه در شرایطی نظیر پارك خودرو در شبهنگام میتوان باتری را در مدت تنها 5 ساعت شارژ كامل كرد.
تلفیق هوشمندانه منابع تولید قدرت
در سرعتهای بالا یا زمانی كه راننده تصمیم آنی برای افزایش سرعت خودرو میگیرد، تركیب قدرت موتور بنزینی و نیروی الكتریسیته نیازهای مورد نظر را پاسخ میدهند. تلفیق عملكرد موتور 6 سیلندر و سیستم برقی خودرو به تولید قدرتی تا 250 اسب بخار منتهی میشود كه برای لذت بردن از رانندگی با Cadillac XTS Platinum كافی است.كادیلاك همواره ماموریت داشته تا لوكسترین خودروهای شركت جنرال موتورز آمریكا را طراحی و روانه بازار كند.این بار نیز به نظر میرسد موفقیت دیگری از همكاری این دو برند شناخته شده صورت گرفته است. نگاهی كلی به Cadillac XTS Platinum نشان میدهد طراحان این خودرو واقعا در نظر دارند تا آن را در ماههای آینده روانه بازار كنند. در حال حاضر دنیا با بحران سوخت و انرژی دست و پنجه نرم میكند. حال كه این خودرو موتوری با ظرفیت تنها 6/3 لیتر دارد، میتوان گفت خودروی رژیمی منحصر به فردی در آستانه ورود به بازارهای جهانی قرار دارد. از آن گذشته نباید فراموش كرد كه این خودرو هیبریدی است كه استفاده از سیستم برقی آن برای حركت یعنی ملایمت بیشتر با محیط زیست.
برخی كارشناسان و هنرمندان طراح در صنعت خودرو ظاهر Cadillac XTS Platinum را به یك هركول آراسته تشبیه كردهاند كه گرچه هیبتی گیرا و حتی شاید تا حدودی ترسناك داشته باشد، اما با نشستن در آن بلافاصله به یاد آرامش لذت از رانندگی میافتیم. تا سال 2012 و ورود این خودرو به بازارهای جهان كمتر از 2سال باقی مانده است.
Cadillac XTS Platinum در یك نگاه
كلاس خودرو: سدان لوكس
طول: 5 متر و 17 سانتیمتر
ارتفاع: یك متر و 50 سانتیمتر
عرض: یك متر و 90 سانتیمتر
ظرفیت موتور: 6/3 لیتر
نوع باتری: لیتیوم یونی
سیستم كنترل چرخها: كنترل حركت مغناطیسی
ترمزها: 4 ترمز دیسكی مجهز به سیستم ترمز برقی پارك خودرو
چرخها: 20 اینچی
قدرت موتور: 250 اسب بخار
صندلیها: روكش جیر و چرم با نقش و نگار ایجاد شده با پرتوهای لیزری
برروي چرم و جير صندلي و قسمتهاي مختلف خودرو با استفاده از پرتوهاي ليزر، نمايي از طبيعت ديده ميشود؛ جايي كه تلفيق گلبرگها به گلهاي اركيده زيبا منجر شدهاند
از سيستمهاي سرگرمكننده گرفته تا مسيريابي و رد و بدل اطلاعات، نماي جالب توجهي به فضاي داخلي اين خودرو دادهاند و شايد حتي بتوان مدعي شد راننده آن همچون يك خلبان با انبوهي از سيستمهاي فوقمدرن سروكار دارد.
كاديلاك با استفاده از سيستم مسيريابي تلاش كرده است تا شمار قابل توجهي از دكمهها و سوئيچها را از طريق بهكارگيري صفحات لمسي از مدار خارج كند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر